Ik ga op reis en neem mee: een zelfhulpboek.

'Manon, heb je nog een boekentip voor me?'. 

Bedoel je een boek om tijdens je vakantie lekker bij te kunnen ontspannen, opper ik mijn cliënt plagend. Ik vraag natuurlijk naar de bekende weg. Ze bedoelt, kijkend naar mijn boekenkast, zo'n boek waarmee je tot inzichten kan komen en verandering in je situatie kan aanbrengen. Een zelfhulpboek. Tijdens de vakantie is er vaak tijd en rust om zo'n boek te lezen. Herkenbaar? Vijf van tien boeken in de huidige boekentop 10 is een zelfhulpboek. Dat maakt wel duidelijk dat er behoefte aan is.

Dus ja, natuurlijk raad ik deze boeken wel eens aan. Ze staan ook niet voor niks in mijn kast. Ik heb zelfs boeken die vrijwel niet terugkomen in mijn kast, omdat ze van client naar client gaan. Deze boeken ondersteunen het individuele coachtraject en gaan vaak dieper in op de methode of het instrument wat ik in het traject gebruik. Dat helpt enorm bij het proces van bewustwording.

Een zelfhulpboek kan je plaatsen in de categorie 'populaire psychologie' en voldoet over het algemeen aan de volgende criteria:

  • De kenmerkende visie van de schrijver wordt onderbouwd met resultaten
  • Het biedt een probleemoplossende strategie
  • Er ligt een wetenschappelijke onderbouwing of professionele ervaring aan ten grondslag
  • Het leest makkelijk, de schrijfstijl is krachtig
  • Anderen bevestigen de succesformule

Tijdens een loopbaantraject werken clienten toe naar zelfinzicht, gedragsverandering en eindelijk doen wat ze echt willen. Dat gevoel willen ze in de vakantie niet loslaten. Dat ik zo'n vraag krijg tijdens een traject, is dus heel logisch. Maar voordat ik iemand een boek meegeef of adviseer, onderzoek ik nog wel even wat. Want de beweegredenen zijn 't waard om bij stil te staan.

De zelfhulpboeken-lezer

Zelfhulpboeken verschijnen aan de lopende band. Je hebt het ene boek nog niet uit, of het andere heeft je aandacht al getrokken. Herken je dat? Heb je misschien net zo'n boekenkast als ik, maar heb jij ze niet voor je werk nodig? Dan rijst de vraag waarom je zulke boeken blijft kopen..... Voor alle lezers geldt dat ze aangetrokken worden door een gelukkiger en productiever leven, maar kort samengevat zijn er twee type zelfhulpboek-lezers:

  • Sommige mensen passen de inzichten toe, ervaren het effect en realiseren zich dat het dus altijd beter kan. Ieder nieuw zelfhulpboek biedt ze een kans op verbetering.
  • Een andere categorie mensen koopt ze en leest ze ook, maar neemt niet de tijd om de inzichten daadwerkelijk toe te passen. Ze kunnen zich er niet toe zetten en lijken het juiste boek maar niet te kunnen vinden.

In beide gevallen is het goed om te analyseren wat nu eigenlijk de bedoeling van het boek is.

Niet alleen zijn de omstandigheden bepalend, ook de aangereikte strategie moet aansluiten bij de vraag en de lezer..... en de lezer moet zich bewust zijn van de èchte reden om een dergelijk boek te willen lezen. Soms is lezen (alleen) niet de oplossing.

Had jij een zelfhulpboek mee op vakantie? 

Dan raad ik je aan om er nog eens kritisch naar te kijken. Wat was de reden dat je uitgerekend dat specifieke boek hebt meegenomen? Wat wilde je na de vakantie zo graag anders zien? Heb je het ook gelezen? Werken zelfhulpboeken überhaupt voor je? En zo ja, hoelang leef je al van zelfhulpboek naar zelfhulpboek? Of is dit misschien het zoveelste boek dat eigenlijk niet doet wat het zou moeten doen?

Misschien wordt het tijd om dit te doorbreken!

Hoe? Ga eens in gesprek met een loopbaancoach of een life coach. Op basis van de titels in je boekenkast is er ongetwijfeld een goede samenvatting te maken van de thema's die spelen in je (werkzame) leven. Wat de boeken je wel en niet hebben gebracht, is een belangrijk onderwerp voor zo'n gesprek. De coach kan je vervolgens in enkele gesprekken handvatten bieden om die verandering nu wel te realiseren. Boeken en gesprekken, dat zijn voor de meeste mensen namelijk werkvormen die goed op elkaar aansluiten.